Spokojnie to nie jest clickbait, nie stworzyłem powyższego tytułu po to, aby pod publikacją pojawiły się setki komentarzy, podnoszące tym samym odwiedzalność strony czy profilu.
Obecny czas nie jest łatwy dla narodu. Ba! Nie jest łatwy dla świata. Na szczęście żyjemy w erze zaawansowanej technologii, specjalistów w wielu dziedzinach medycyny, a gospodarka jest na tyle rozwinięta, że pomimo wielu trudności zazwyczaj odradza się silniejsza.
W latach 1918-1919 świat opanował wirus grypy typu A, potocznie nazywany "hiszpanką" (H1N1), którego liczba ofiar sięgała około 100 milionów! Nie wspominając już o "czarnej śmierci" w latach 1347-1350, po której ówczesna populacja potrzebowała prawie 150 lat do osiągnięcia tej samej liczby ludności jak przed pandemią.
Przykłady skrajne, jednak udowadniające, że jesteśmy w stanie przezwyciężyć nawet najgorsze choroby. Przy "hiszpance" oraz "czarnej śmierci", koronawirus to daleki problematyczny kuzyn, o którym wiesz tylko tyle, że lepiej nie mieć z nim kontaktu.
Dobrze, nie jesteś tutaj po to, aby czytać wykładu na temat pandemii ostatnich stuleci, a dowiedzieć się, dlaczego czas pozamykanych sklepów i galerii handlowych, może się okazać korzystny dla Twojej firmy. Zaczynamy.
Masz więcej czasu
I choć dla wielu może zabrzmieć dziwnie, należy spojrzeć na to z dystansem. Oczywiście możesz spędzić każdą wolną chwilę nad zamartwianiem się i zastanawianiem się nad tym, co z Tobą będzie. Czy firma przetrwa, czy wystarczy mi pieniędzy na przetrwanie pandemii, itd.
Pytanie, po co? Czy nie lepiej jest złapać za kartkę papieru, długopis i zacząć spisywać plan? Czy nie lepiej jest wykorzystać czas, który i tak został nam odgórnie narzucony, na przemyślenia, które będą konstruktywne i pomogą się utrzymać firmie w tej trudnej sytuacji, a także przygotować na jej ponowne uruchomienie?
Pewnie, że tak jest lepiej!
Zastanów się, ile realnie czasu mogłeś poświęcić dotychczas, na przemyślenia dotyczące działania firmy? Zawsze znajdzie się coś ważniejszego; klienci, spotkania, telefony potrafią odebrać nam prawie każdy dzień, zwłaszcza jeżeli nie postępujemy według planu. A gdzie jest czas dla rodziny?
Pędzimy przed siebie z dnia na dzień, często po drodze tracąc swój cel i priorytety z oczu. Nie wybiegamy do przodu, żyjemy tylko teraźniejszością i dlatego właśnie, dla części z nas obecna sytuacja jest niezwykle trudna.
To najlepszy czas na powiedzenie: Mea culpa! Uderzenie się w pierś, stuknięcie w głowę, zakasanie rękawów i schowanie dumy w kieszeń.
Czas na napisanie prawdziwego planu!
Plan: Napisać plan!
Zanim przystąpisz do jego napisania, koniecznie jest stworzenie listy pytań bądź punktów. Osobiście polecam pytania - nasz mózg o wiele sprawniej funkcjonuje w trybie poszukiwania odpowiedzi.
Zauważ, kiedy zadasz sobie pytanie "Jak prawidłowo nastawić zegarek?", automatycznie pojawiają się w naszej głowie kolejne pytania, jak np. "Jaki zegarek?", "Z jakim mechanizmem?"itp.
Umysł działa kreatywniej, niż kiedy napiszemy punkt "Prawidłowe nastawienie zegarka." Wówczas następuje pewna blokada, mózg jest zdezorientowany, ponieważ oczekuje, iż informacje powinny już zostać podane, wyszuka szczegóły, lecz zajmie mu to więcej czasu.
Staraj się zadawać możliwie jak najbardziej precyzyjne pytania. Nie obawiaj się o ilość, w tym przypadku nie obowiązuje zasada "less is more".
Pamiętajmy, że w czasie pandemii ważne jest zjednoczenie. Nie można stawiać sobie wzajemnych żądań, a konieczna jest współpraca, dlatego poniżej znajdziesz kilka przykładów, które podzieliłem na pracodawcę oraz pracownika.
Pracodawca
Jak zadbam o bezpieczeństwo pracowników?
Niezwykle ważne pytanie, nie tyle o higienę ile byt pracowników. Pamiętaj, że oni także mają kredyty, rachunki oraz rodzinę do utrzymania.
Jak zorganizuję pracę osób zatrudnionych?
Nie możesz przymusić całego zespołu do pracy. Pamiętaj, że dla wielu osób to czas pełen zmartwień i obaw o zdrowie swoje oraz najbliższych. Porozmawiaj z pracownikami, wybadaj sytuację, a część z nich może sama zaoferować pomoc.
Jak mogę wykorzystać czas w celu działań stacjonarnych?
Mowa głównie o galeriach handlowych, choć i sklepy przyuliczne mogą odczuć skutki pandemii. Sklepy w galerii muszą zostać zamknięte, jednak część naszej branży będzie obawiało się o towar zostawiony sam sobie.
Prawdopodobnie odbędą się naprzemienne zmiany osób, które będą asortymentu doglądały.
Jeżeli galerie wyrażą zgodę na wspomniane działanie, pamiętaj , aby zapewnić pełne bezpieczeństwo pracownikom bądź sobie.
Jak mogę wykorzystać czas w celu działań internetowych?
Posiadasz sklep internetowy? W takim razie wiesz, jak wiele elementów można w tym czasie doszlifować. Jeżeli natomiast zastanawiałeś się nad otwarciem sklepu internetowego, to jest najlepszy czas, aby taką decyzję podjąć!
Jak przygotować się na ponowne otwarcia galerii, wzmożony ruch?
Właśnie, co możesz zrobić, żeby klienci po otwarciu galeryjnych granic, dokonali zakupów właśnie u Ciebie? Pamiętajmy, że konkurencja nie śpi.
Sprawniejsi już zaczęli inwestowanie w rozwój pracowników, przeorganizowanie strategii, a także działania marketingowe. Jaki jest Twój pomysł?
Pracownik
Jak mogę pomóc swojemu pracodawcy?
Pamiętaj, że jeżeli firma, w której pracujesz, będzie miała problem przez aktualną sytuację w kraju, to ten problem dotknie także Ciebie.
Zastanów się nad opcjami, które może zastosować Twój pracodawca, aby uszczerbek firmy był jak najmniejszy. Zapytaj się, jak możesz pomóc?
Czy jestem w stanie pracować w domu? W jaki sposób?
Jeżeli masz możliwość pracy w domu, zaproponuj taki wariant swojemu pracodawcy. Może się okazać, że dzięki np. pracy z systemem pomożesz uporządkować stany magazynowe, stworzyć listy bestsellerów itp.
Czy czuję się na tyle pewnie, aby w jakikolwiek sposób pomóc pracodawcy stacjonarnie?
Nikt nie mówi o bezpośrednim kontakcie z klientem, ale np. konieczności przeprowadzenia inwentaryzacji, przeniesienie towaru, wyjęcia reklamacji klientowskiej z salonu itp.
Jeżeli mieszkasz w pobliżu galerii handlowej, możesz (nie musisz) zaproponować pomoc.
W jaki sposób mogę przygotować się na ponowne otwarcie galerii handlowych?
Może warto wykorzystać ten czas na samorozwój, podniesienie kwalifikacji? Aby zdobyć umiejętności negocjacyjne, nie zawsze musisz wychodzić z domu, możesz skorzystać z kursów on-line.
Poznaj marki, z którymi współpracujesz, poproś o dostęp do informacji przedstawicieli handlowych, opcji jest wiele.
Jeżeli nadal zastanawiasz się nad sensem rozpisywania planu myśląc, że pandemia minie za 10 do 14 dni, no cóż, oby tak było!
Naród będzie szczęśliwy, dzieci pójdą do szkoły, a Ty, jeżeli tylko podejmiesz się tego niełatwego zadania, nadal będziesz trzymał w swoich rękach strategię działania.
Czy to nie brzmi jak
korzyść?
Uporządkujesz sklepy!
Skoro ustaliliśmy, że masz więcej czasu, aby napisać plan, musisz wiedzieć, na których segmentach się skupić. Jeżeli posiadasz salon bądź salony w galerii handlowej to zapewne wyrywasz sobie włosy z głowy, z powodu ich zamknięcia.
Spokojnie! Nic nie stoi na przeszkodzie abyś, mógł wykorzystać czas na uporządkowanie sklepów stacjonarnych.
Z informacji jakie posiadam, część galerii nie ma problemu z tym, aby w salonie przebywali delegaci. Możesz przebywać w nim osobiście bądź
poprosić jednego z pracowników.
Jeżeli zdecydujesz się na pomoc pracownika, pamiętaj o zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa.
Powinieneś:
a) zagwarantować bezpieczną podróż dom-praca-dom
b) na wszelki wypadek, zawsze upewnij się, jak Twój pracownik czuje się przed wyjściem do pracy (możesz w salonie pozostawić elektroniczny termometr)
c) zapewnij odzież ochronną: rękawiczki, maseczki, okulary ochronne
d) zapewnić środki dezynfekujące
Zakładając, że zachowano wszelkie środki bezpieczeństwa, można przystąpić do pracy.
1. Przeprowadź inwentaryzację.
Choć kończymy kwartał, w którym każda inwentaryzacja powinna zostać zakończona, warto ją powtórzyć. Przejrzeć asortyment, sprawdzić jego stan. Może warto część odesłać na czyszczenie, polerkę. Sprawdzić, czy każdy zegarek prawidłowo odmierza czas, czy wszelkie zapięcia biżuteryjne działają prawidłowo. Zwrócić uwagę na metki, stare wymienić, jeżeli jest taka konieczność.
Sprawdź stan oraz ilość opakowań (zwłaszcza w zegarkach). Zwróć uwagę na dokumenty gwarancyjne, instrukcje obsługi.
2. Skontroluj zapasy.
Przyjrzyj się raz jeszcze, jak są ułożone Twoje zapasy. Czy jako klient byłbyś zadowolony ze sposobu prezentacji asortymentu spod lady? Może warto zastanowić się na odpowiednią segregacją?
Zwróć uwagę na to, czy produkty nie rysują się, leżąc zbyt blisko siebie.
3. Dbaj o czystość.
Nie wiemy w jakim terminie rząd zezwoli na uruchomienie galerii handlowych, a tym samym otwarcie Twojego salonu. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w trakcie każdej wizyty uporządkować witryny, lady i podłogi. Dzięki działaniom prewencyjnym nie stracisz dnia otwarcia, a od razu będziesz gotowy na, przyjecie klientów.
4. Zastanów się nad ergonomią salonu.
Prawdopodobnie nie znajdziesz lepszego czasu na zastanowienie się, czy wszystko stoi bądź leży tam gdzie powinno. Sprawdź. analizując sprzedaż, czy któryś z asortymentu nie zasługuje na lepsze miejsce. Posłuchaj pomysłów swoich współpracowników. Pamiętaj, że klienci cenią sobie wygodę w trakcie przeglądania asortymentu, zwłaszcza w segmencie dóbr luksusowych.
5. Materiały marketingowe.
Sprawdź, czy posiadasz odpowiednią ilość katalogów marek zegarkowych i biżuteryjnych. Wizytówek, torebek, wszelkich elementów, które pomogą, w trakcie sprzedaży. Zamów je już teraz i wyprzedź konkurencję!
Posiadasz powierzchnię, którą możesz przeznaczyć pod reklamę biżuterii bądź zegarków?
Działy marketingu pracują zdalnie, nie powinno więc stanowić problemu dogranie szczegółów reklamy już teraz.
Działania porządkujące, które możesz wykonać zdalnie.
Jeżeli system pozwala Ci na pracę poza firmą, masz czas, aby szczegółowo przyjrzeć się stanom magazynowym oraz sprzedaży. Może wyciągniesz z tego ciekawe wnioski?
Mając pracownika, który świetnie odnajduje się w systemie, możesz wykonać wiele szczegółowych raportów wystarczy udostępnić komputer. Poniżej przykłady:
- wyłonienie bestsellerów biżuterii z podziałem na kategorie oraz kruszec
- wyłonienie bestsellerów zegarków z podziałem na marki, przedział cenowy
- analiza stanów magazynowych na podstawie ilości na daną markę
- wyłonienie asortymentu zalegającego, nadającego się np. na wyprzedaż
- analiza procesu wzrostu sprzedaży z podziałem na asortyment
- sprzedaż transakcji łączonych
- analiza pozyskania stałych klientów
Opcji i raportów można oczywiście utworzyć wiele, to Ty musisz zadać i odpowiedzieć sobie na pytanie, jakich informacji potrzebujesz.
Szkolenia dla pracowników
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zorganizować szkolenia dla pracowników. W końcu, wiedzy i umiejętności nigdy dość. Jeżeli masz umiejętności oraz wiedzę, którą chciałbyś przekazać, dostępny jest szereg różnych programów do video bądź telekonferencji (Messenger, Duo, WhatsApp itp.).
Chcąc zasilić swój personel w umiejętności negocjacyjne, podnieść poziom obsługi klienta, nauczyć nowych technik prezentacji produktu, zawsze możesz skorzystać z usług firmy zewnętrznej.
W końcu żyjemy w XXI wieku, dostęp do internetu ma praktycznie każdy, stacjonarnie bądź poprzez telefon komórkowy. Pracownicy nie będą musieli wychodzić z domu, a Ty zadbasz o ich rozwój.
W przypadku marek zegarkowych bądź wybranych biżuteryjnych firm, także nie ma większego problemu. Wystarczy skontaktować się z przedstawicielem handlowym i poprosić o materiały dotyczące marki czy dostęp do ewentualnego panelu. Oczywiście ważny jest później proces weryfikacji rozwoju wiedzy jednak i tutaj wystarczy Ci telefon komórkowy.
Zweryfikujesz internet!
Jeżeli nie posiadasz jeszcze sklepu internetowego, to jest najlepszy czas, aby rozpocząć nad nim pracę. Właśnie w sytuacjach kryzysowych okazuje się, jak wiele tracimy nie posiadając wirtualnego kanału sprzedaży, do którego mają dostęp potencjalni klienci z całej Polski, ale i nie tylko.
Podsumowując:
Nie masz? Nie czekaj, działaj!
Skupmy się jednak na istniejących sklepach internetowych. Dlaczego nadal uważam, że czas przerwy dany nam przez Koronawirusa, może zostać przekształcony w korzyść dla firmy?
1. Sprawdź konkurencję.
Wreszcie możesz na spokojnie przysiąść przed ekranem komputera i spojrzeć co robi konkurencja, jakie stany magazynowe utrzymuje. W jaki sposób wyświetlana jest strona na różnych urządzeniach. Może posiadają ciekawe wtyczki, które po dostosowaniu pod własną stronę warto wykorzystać? Jak utrzymują kontakt z klientem (newsletter), co oferują, jak negocjują itd.
2. Sprawdź własną stronę.
Spójrz na swoją stronę krytycznym okiem. Sprawdź pisownię, teksty, informacje, grafiki. Możesz poprosić znajomych, pracowników bądź skorzystać z usług firmy zewnętrznej, która dokona audytu za Ciebie.
Podpowiedź: Poproś każdego z pracowników, aby wyszukał tę samą referencję zegarka na różnych sklepach internetowych. Niech wypiszą różnice pomiędzy Twoim a sklepem konkurencji + oraz -.
✕
Jeżeli masz inne pomysły, zleć je współpracownikom. Stwórz szczegółową listę elementów do porównania, niech także działają według planu!
3. Social Media.
Podejrzewam, że część z Was już na samą myśl o Facebooku czy Instagramie reaguje zimnym potem, katarem, a może nawet gorączką. Uwierzcie, miałem tak samo.
Jednak musimy brać pod uwagę to, że czas pędzi do przodu nieubłaganie, a ekshibicjonizm emocjonalno-wizualny stał się modny. Możesz teraz powiedzieć, "Do mnie przychodzą tylko starsi ludzie" albo "Spora część moich klientów to ludzie po 70tce".
Jednak czy nie uważasz, że w przyszłości to może stanowić problem?
Dlaczego? Ponieważ, bazujesz tylko na klientach, którzy sami do Ciebie przychodzą. Zadaj więc sobie pytanie "Co zrobiłem, aby pozyskać nowych klientów?" i wypisz dla samego siebie, chociaż 3 odpowiedzi.
Nie będę Cię namawiał do założenia kanałów na Instagramie czy Facebooku. Jedno jest pewne, jeżeli chcesz utrzymywać stały kontakt z klientami, dzielić się nowym asortymentem, budować relację oraz zaszczepić logo swojej firmy, nie ma obecnie lepszego i tańszego sposobu.
Pamiętaj, że branża bazuje na coraz młodszym pokoleniu, które powinieneś poinformować o swojej obecności!
Jeżeli posiadasz kanały FB/Insta to możesz zauważyć, że w czasie epidemii nie spadło przeglądanie treści, a wręcz odwrotnie. Dlatego, ważna jest intensyfikacja działań. Częstsze posty, własne zdjęcia, szczegółowe opisy. Nakarm potencjalnego klienta jakościową treścią!
Dla Ciebie to czarna magia? Spokojnie możesz skorzystać z usług wyspecjalizowanych firm bądź na początek poszukać informacji w internecie. Wielu specjalistów utworzyło darmowe poradniki dotyczące social mediów, wystarczy poszukać.
Jeżeli wśród Twoich współpracowników, znajduje się osoba, która wykazuje zainteresowanie w powyższym temacie, a Ty widzisz w niej potencjał, zastanów się nad inwestycją w profesjonalne szkolenie. Nie wypuszczaj potencjału z rąk!
Zbliżamy się do końca tego krótkiego poradnika, który przygotowałem z nadzieję, że choć ułamek naszej branży wykorzysta go jako motywacje do działania, motywacje do walki!
Zauważ, jak wiele korzyści możemy wyciągnąć, kiedy odgórnie otrzymujemy przykaz siedzenia na czterech literach.
Nie zrozum mnie źle, nie uważam, że obecna sytuacja w kraju i na świecie jest dobra. Wręcz przeciwnie. Jednak odpowiedz sobie, kiedy tak naprawdę mogłeś przysiąść, aby zastanowić się nad wydawać by się mogło, oczywistymi sprawami?
Tytuł "Koronawirus – z korzyścią dla firmy?" miał brzmieć w miarę możliwości optymistycznie, ukazać, że nawet najgorszy kryzys można przekształcić w korzyść.
Przy każdym kolejnym potwierdzonym przypadku, wszyscy potrzebujemy dawki optymizmu i kopniaka do działania.
Niezależnie od problemu, niezależnie od tego z jak trudną sytuacją przyjdzie nam się zmierzyć, nie zapominajmy, że branża dóbr luksusowych zobowiązuje do profesjonalnego podejścia.
Zobowiązuje nas do bycia PRO!
Pamiętaj, aby zachować zasady bezpieczeństwa oraz przede wszystkim zdrowy rozsądek, ponieważ nie ma nic gorszego niż pandemia, ale umysłowa.
Bądź PROzdrowiony!